Bibliotheek
De opdracht vanuit de HU was om meer fysieke bezoekers naar de Bibliotheek te trekken.
Voor deze fictieve opdracht heb ik met Robin en Luuk een onderzoek gedaan naar de Bibliotheek en de doelgroep hiervan om vervolgens een app-prototype te maken. Wij kwamen er in ons onderzoek achter dat de Bibliotheek onder volwassenen (50+) niet zo populair meer is en wij wilde vooral hen weer betrekken bij de Bibliotheek. Dit wilde we gaan doen door o.a. workshops, lezingen en boekbesprekingen te organiseren binnen een maandelijks wisselend thema.
Customer Journey
Om de reis van de doelgroep beter te begrijpen en over te dragen aan de stakeholders binnen het project heb ik samen met mijn team een Customer Journey map en Persona's opgesteld. Vervolgens hebben we deze verwerkt in het bovenstaande verhaal waarin onze hoofdpersoon Pico zijn route naar de Bibliotheek doorloopt.
Allereerst zien we onze persona Pico, hij is weduwnaar en zijn dochter is laatst het huis uit gegaan. Pico voelt zich een beetje eenzaam en dit merkt hij vooral tijdens het avondeten. Op een dag ziet hij een poster van de Bibliotheek bij de supermarkt hangen en ziet hij dat dit over de natuur gaat. Pico ziet dat er o.a. ook workshops gegeven worden over duurzaam bouwen en hij begint hierover na te denken. Een paar dagen later ziet hij opnieuw de poster hangen en scant de QR-Code die verwijst naar de app. Op deze app vind Pico meer informatie over de evenementen binnen het natuur thema die plaatsvinden in de Bibliotheek en hij besluit het eens te proberen. Hij meld zich aan, gaat naar de Bibliotheek en beleefd een erg gezellige avond. Hij praat met veel mensen en krijgt hierdoor inspiratie om zijn schuur op te knappen. Als hij niet naar de Bibliotheek gegaan was, zat Pico nu nog steeds in zijn eentje op de bank een film te kijken en zich ellendig te voelen. De Bibliotheek heeft hiermee Pico geholpen en zal dit met vele anderen ook doen!